dissabte, 10 de març del 2018

Museu d'Art Ciclàdic (1).

Deixem el Museu Arqueològic Nacional d'Atenes, visita imprescindible si esteu enamorats de l'art i la història, i baixem per l'avinguda Panepistimiou passejant tranquil·lament fins arribar a la conegudísima Plaça Sintagma ( Plaça de la Constitució) que s'anomena així recordant el moment en què el rei Odó I de Grècia tingué que acceptar la Constitució després de la rebel·lió militar del 1.843. El Parlament grec i el monument al soldat desconegut sembla que ens estan esperant...


Aprofiteu per veure el canvi de la Guàrdia Presidencial que es fa  totes les hores en punt del dia o la del diumenge a les onze que és més solemne. Us sorprendran els vestits tradicionals dels euzons, amb fustanela, una faldilla usada pels homes de diversos punts de la Península Balcànica, especialment a Grècia, Albània i Macedònia, semblant al kilt escocès. La fustanela té quatre-cents plecs, un per cada any d'ocupació otomana de Grècia...


Si continuem passejant per l'esquerra del parlament, entrerem al selecte barri de Kolonaki en el que hi ha moltes embaixades. Amb pocs minuts arribarem al nostre objectiu d'avui: el MCA ( Museu d'Art Ciclàdic ), un museu privat fundat a partir de la col·lecció que Nicholas i Dolly Goulandis començaren a formar a principis dels seixanta de segle passat. L'any 1.985 es creà la Fundació P.Goulandis. No és un dels museus més coneguts de la capital grega, però sí un dels més interessants, amb un plantejament museístic molt atractiu i un disseny magnífic.


Ubicat en dos edificis molt diferents separts connectats amb un passadís amb sostre de vidre. L'edifici principal té l'entrada pel carrer Neofitou Douka número quatre i fou construït l'any 1.985 per l'arquitecte Ioanis Vikelos. La Mansió Stathatos, que podeu veure a la fotografia anterior, està gairebé a la cantonada de l'avinguda Vasilinis Sofias i el carrer Irodotou. Obra de l'arquitecte bavarès Ernst Ziller, és un els millors edificis neoclàssics del segle XIX d'Atenes.A l'antic edifici podeu veure exposicions temporals i acull les oficines del museu.


Inaugurat l'any 1.986, acull una importantíssima col·lecció d'art de les illes Cíclades amb peces de més de conc mil anys d'antigitat. A la planta baixa de l'edifici principal hi ha una gran sala que acull les exposicions temporals, la botiga del museu i un retaurant de disseny. A la primera planta, que és la que veurem a l'entrada d'avui, el protagonisme és per l'art ciclàdic. La segona i tercera planta. que visitarem virtualment en una propera entrada, estan dedicades a l'antic art grec,una història en imatges i a l'antic art xipriota,  respectivament. La quarta planta ens presenta el muntatge les escenes de la vida quotidiana a l'antiguitat, a la cinquena hi ha un auditori i a la sisena una galeria privada.
La propera fotografia és del plafó informatiu i explica com feien les fascinants i misterioses figuretes amb marbre blanc.


En aquesta primera planta ens esperen més de tres-cents cinquanta objectes de marbre, pedra, argila i metall de la cultura ciclàdica fetes entres els anys 3.200 aC i 2000 aC.


La civilització cíclàdica és una cultura de l'edat del bronze establerta a les illes Cíclades del mar Egeu que podem emmarcar aproximadament entre els anys 3.000 aC i 2.000 aC. En aquesta primera planta podreu veure una de les col·leccions més completes d'antiguitats ciclàdiques del món. Vitrines amb les misterioses figuretes de marbre blanc, gerros, armes de bronze, eines... que us deixaran bocabadats.
A la propera fotografia podeu contemplar una figureta del tipus canònic - braços creuats sota els pits, i de la varietat spedos - que es caracteritza per caps en forma de lletra U i una línea profunda entre les cames. Queden restes que fan pensar que els ulls i el pentinat estaven pintats. és del segon període, fase de Syros ( 2.800 aC - 2.300 aC).


La fotografia següent ens mostra una figura de principis de l'Edat del Bronze del 74,3 centímetres d'alçària. També és de la varietat spedos i de tupus canònic. Té un tronc desproporcionadament robust, poc comú en la tècnica de les Cíclades. Aquestes figures grans, penseu que la majoria fan menys de quarata centímetres, potser eren imatges de culte. També és de la fase de Syros de l'art ciclàdic ( 2.800 ac - 2.300 aC ).


El marbre es treballava principalment amb eines de pedra. Generalment aquestes figuretes representen figures femenines nues amb els braços creuats sobre l'abdomen i els genolls lleugerament flexionats. El significat i la funció és un enigma...


A la propera fotografia podeu veure una figureta femenina de la varietat Chalandriani, que mostra la decadència estètica i tècnica de les figuretes de l'última etapa del desenvolupament del tipus canònic. Fixeu-vos que té el cap triangular, les espatlles molt amples i les cames curtes.


Durant la visita a la primera planta del museu em va sorprendre que en algunes vitrines faltaven figuretes, un fet que també vaig trobar al visitar la galeria sis  del Museu Arqueològic Nacional dedicada a l'art ciclàdic. Continuant la visita vaig descobrir on eren...
A la propera entrada donarem un cop d'ull a la segona i tercera planta per veure les peces d'art grec antic i art xipriota antic.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada