divendres, 26 de juny del 2015

La recomanació de la Podarcis sicula...

Surto del Palazzo dei Normandi molt content per la descoberta de la Cappella Palatina. He quedat bocabadat amb la bellesa de l'estil bizantí i els seus exquisits mosaics. Deixo la Piazza Indipendenza i començo a caminar per la Via dei Benedettini. Sec en un banc d'un jardí molt proper al Palazzo  per prendre la fresca i descansar una estoneta i ràpidament m'adono de una Podarcis sicula  (coneguda com sargantana siciliana ) que està mudant de pell, també gaudeix al meu costat del sol de primavera. Em mira fixament i diu:
.- Hola Senyor i, estic convençuda que t'has emocionat a la Cappella Palatina. Però quan hagis descansat no deixis de visitar l'església que aquests jardins envolten. San Giovanni degli Eremiti és un dels molts petits tresors de Palerm...


Em deixo aconsellar per la sargantana i començo a passejar pel jardí, on una figuera de moro em fa dubtar. Potser no és la que tots coneixem perquè no és un arbust sinó un arbre; però les seves tiges transformades en cladodis són propis d'una Opuntia.


Aquest jardí ple de cítrics, palmeres i cactus acarona l'església, els orígens de la qual ens porta al segle VI. Amb la conquesta islàmica de Sicília, es transformà en mesquita. Els normands la van tornar als catòlics l'any 1.136 de la mà de Roger II de Sicília, que la va encomanar als monjos benedictins. Entre els arbres podeu veure les seves cúpules vermelles, mostra de la cultura àrab.


Si entreu a l'església trobareu una barreja d'estils: cúpules vermelles d'influència àrab en la reconstrucció feta al segle XII, campanar gòtic, planta de creu llatina, pintures al fresc, tot una mica atrotinat...molt sicilià.


Observar les cúpules des de sota és una temptació que no vaig resistir. M'agrada que no s'oblidés la cultura àrab quan va deixar de ser mesquita.


Però he de confessar-vos que el que més em va seduir d'aquesta església situada en un  turonet al centre de Palerm, és el petit claustre normand del segle XIII amb columnes dobles i capitells decorats amb motius vegetals.


El claustre és la part millor conservada de l'antic monestir. Hi ha un aljub, una cisterna de poca profunditat tallada a la roca i cobert de volta que serveix per a arreplegar l'aigua de la pluja.


Hi ha visites imprescindibles quan passeges per una ciutat que vols descobrir com, en el cas de Palerm la Cappella Palatina o la Catedral de Monreale a vuit quilòmetres de la capital de Sicília, que visitarem aviat virtualment. Però petites esglésies com la de San Giovanni degli Eremiti són una delícia.
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada