divendres, 23 d’abril del 2010

Sant Jordi salva Stockholm.

Diu la tradició que Birger Jarl, el fundador de Stockholm, va fer construir al segle XIII una petita església al punt més alt de l'illa de Stadsholmen ( més coneguda popularment per Gamla Stan). Amb el pas dels anys i després de moltes reconstruccions i canvis d'estil arquitectònic, va esdevenir la Catedral de la capital sueca l'any 1.942.

Passejant per Gamla Stan, el cor de la ciutat, vaig decidir entrar a la catedral. Malgrat la colla de turistes que hi havia fora, a l'interior no hi havia ningú. El silenci gairebé era total. De cop i volta em vaig sobresaltar:
.- Hola senyor i, no em vols dir res ?
Caminar fins al fons de la nau és el primer que hem va passar pel cap i em vaig quedar gelat. Un drac immens em parlava.Començava a preocupar-me, no és normal trobar-te amb dracs i jo ho he fet a Barcelona, Poblet, Donostia i ara a Stockholm .
.-
Hola, ens coneixem ?
.- Però que dius, sóc el drac de l'escola Sant Jordi..- I que fas tan lluny de l'escola?
.- Escolta que t'ho explicaré:
Aquest grup d'escultures inaugurat l'any 1.489 formen un altar consagrat a Sant Jordi.

Està fet amb fusta de roure i banya d'ant per l'escultor més important del nord d'Europa, Berndt Notke de Lübeck, la segona meitat del segle XV . La llegenda de Sant Jordi s'escampa per molts països europeus i en el cas de Suècia la princesa salvada per Sant Jordi és la ciutat de Stockholm. Sten Sture va encarregar aquesta magnífica escultura. Feia poc que, derrotant a les tropes del rei Christián de Dinamarca, havien salvat la capital sueca de ser envaïda pels danesos.
.- Deixem de parlar, senyor i, que ara entra molta gent. Adéu fins aviat.
.- Adéu drac i gràcies per aquesta història.
El drac es torna de fusta i banya i jo li faig la fotografia que avui, un dia tan especial per l'escola, us regalo.
Bon dia de Sant Jordi a tothom !
Atentament.
Senyor i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada